A Dacia tudásbázis
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:



[ ]
Online
vendég: 24, tag: 0 ...

legtöbb 161
(tag: 0, vendég: 161) - 2014 augusztus 20 szerda - 19:24:58

Tagok: 1018
Legújabb tag: KNIGHT797
Márkatörténelem
A Dacia autógyár története
- 2008 november 07 péntek
szerzõ: Indy Szerzõk listája Nyomtatás tartalom pdf file létrehozása tartalom
kategória: Cikkek > Vegyes

1969-ig Romániának nem volt saját személygépkocsi ipara és a szovjet autóipar is csak ekkoriban kezdte meg a Zsiguli gyártását a Fiat közreműködésével. 1966-ig nyúlnak vissza a történet szálai, amikor a románok is belátták, hogy tõkeerõs partner nélkül esélyük sincs saját típus kifejlesztésére. Miután az oroszok hamar megálapodtak a Fiattal, a románok is társ után néztek és meg is találták azt egy francia cég, a Renault személyében. A Renault, szemben a Fiattal, akkoriban kezdte meg új típusának a gyártás-elõkészítését. Míg a Fiat az 1965-ös Év autója címet elnyert Fiat 124-es modell licenszét adta el a Szovjetuniónak, addig a Renault engedélyezte az R12 - akkoriban még csak a tervezõasztalon létezõ - romániai gyártását. Korábban a románok több partnerrel is tárgyaltak, a Renaul kezdetben az R10-est javasolta eladásra, a többi autógyár azonban csak alsókategóriás modellt (Peugeot 204, Mini Morris, Fiat 1100, Alfa Romeo 1300) adott volna a románoknak, akik egy nagyobb helykínálatú modellt szerettek volna, ezért a választás az R12-re esett.


Az autógyárat nagyon hamar, mindössze másfél év alatt felépítették Pitestben és Uzinei de Autoturisme Pitesti-re keresztelték. Az üzemet 1968 július 1-én adták át, bár ekkor még nem volt kész a gyártásra szánt R12, ezért, hogy az üzem addig se álljon kihasználatlanul, Franciaországból Renault 8-as típusokat szállítottak ide összeszerelésre. Ezt a típust Dacia 1100-nak nevezték, utalva motorja hengerűrtartalmára. Az elsõ elkészült példányt a gyár dolgozói az akkori vezetõnek, Nicolae Ceausescu-nak ajándékozták. A motorra erõsített platina plakettre pedig ajánló szavaikat vésték be: "Románia Szocialista Köztársaság elsõ szériában gyártott autója. A dolgozók, mérnökök és technikusok hálájukat fejezik ki Önnek, Nicolae Ceausescu elvtárs, amiért elindította hazánkban az autógyártást, és amiért állandó gonddal figyel a mi szocialista iparunk fejlesztésére."

Az elsõ Dacia emlékplakettje a blokkon


Ebbõl a modellbõl késõbb sportváltozatot is készítettek 1100S néven. (A Renault Gordini néven épített egy nagyon népszerű és gyors rallyváltozatot belõle, amivel a Ferjáncz-Zsemberi kettõs 1969, 1970 és 1971-ben megnyerte a Mecsek Rallyt.) A Dacia 1100-at 3 évig gyártották, 1971-ben gördült le a 37.500-ik modell a szalagról.

Dacia 1100


Renault R8 Gordini - Dacia 1100S


1969 augusztusában végre megkezdõdhetett az R12 licensz gyártása Dacia 1300-ként. A négyajtós, hagyományos limuzinforma egy 1298 ccm-es, 54 lóerõs hajtóművet kapott, 4 sebességes váltóval. Kezdetben minden alkatrész Franciaországból érkezett, sõt, a gyártást is francia mérnökök felügyelték! Utóbb visszagondolva az elsõ darabok voltak e legmegbízhatóbbak, hiszen az erõs ellenõrzés és a minõségi, eredeti alkatrészek megtették a hatásukat. Késõbb a mérnökök távozásával és a helyi beszállítók alkalmazásával a típus minõsége, megbízhatósága és ezzel együtt a renoméja nagyot zuhant. Az 1969-es gyártással a románok megelõzték a Szovjetúniót, hiszen ott csak 1970-ben (április 19-én) gördült le az elsõ 2101-es Zsiguli. 1970-tõl aztán már három különbözõ felszereltséggel gyártják az "ezerhármas" Daciákat. Az alapot a Dacia 1300 Standard jelentette, a magasabb felszereltséget pedig az 1300 Super és a csak és kizárólag a Román Kommunista Párt tagjai számára elérhetõ Dacia 1301.

Dacia 1300 Standard


Dacia 1300 Super


Dacia 1301


Négy évvel az 1300-as bemutatása után 1973-ban jelent meg a kombi. A még ma is nagynak számító puttononyos változat motorján kezdetben nem változtattak.

Dacia 1300 Break


Dacia 1300 Break


Rá két évvel teljesedett ki a modellpaletta a Pick-Up teherszállító változattal, 1302 néven. Platójának hossza 225 cm, teherbírása 500 kg volt.

Dacia 1302 Pick-Up


Idõközben olyan - mára unikumnak számító kisszériás típusokat is bemutattak, mint például a Renault 20-as Dacia megfelelõje, a 2000-es:

Dacia 2000


Ez az autó egy az egyben egy átcímkézett Renault 20-as volt, motorja 1674 ccm-es, 90 lóerõs, de ugyanúgy mint az 1301-es esetében, ezt is csak a kommunista párt tisztségviselõi vásárolhatták meg. Ennek az autónak egy módosított, összkerékhajtásű és turbós változata megnyerte a Párizs-Dakart 1982-ben.

1979-ben aztán a Dacia bemutatta az 1310-es típust, amely teljes egészében román felügyelet mellett és a helyi beszállítókra hagyatkozva épült, hiszen egy évvel korábban a franciák nem támogatták tovább õket.

Dacia 1310


Ez a típus az 1301-es továbbfejlesztett változata volt, az autó új hűtõmaszkot, plusz két lámpát és új műszerfalat és féklámpát kapott. A felszereltségi szintek szinte követhetetlenül sokfélék lettek, hiszen létezett 1310-es Standard, MS, MLS, S, TL és TX néven is. 1983-ban az autó újabb, komolyabb ráncfelvarráson esett át. A korábbi ezerhármas motort felváltotta egy 1.4-es (1397 ccm) és egy kissebb, 1.2-es (1198 ccm) erõforrás. Az egynégyes Dacia új nevet kapott, ezentúl 1410-nek, az 1.2-est pedig 1210-nek keresztelték el. E facelifttel került be egy új, 5 sebességes sebességváltó is! A felszereltségi szinteket tovább variálták: TLE, TX, TS, TLX, GT és GTL.

Az új 1310-est exportálták Dél-Amerikába, az Egyesült Királyság tagállamaiba, sõt még Kanadába is!

Dacia 1310 Kolumbiában


Az 1310-es gyártását 2004-ben állították le, addigra azonban nagyon széles modellpalettát alakítottak ki Romániában, nagy részüket csak belföldi piacra. Így keletkeztek az alábbi típusok:

Dacia 1320 Berlina


A Berlina (1987-ben jelent meg) új műszerfalat és új fényszórókat kapott, majd 1991-ben ezt is átdolgozták, így született meg az 1325:

Dacia 1325 Berlina


1983-tól aztán felújították az addig kevés példányszámban gyártott Pick-Up modellt, ami az 1309-es típusszámot kapta.

Dacia 1309 Pick-Up


A teherszállító (gúnynevén Papucs) nagy népszerűségnek örvendett, exportálták is sok országba, a legnépszerűbb külföldi piaca Észak-Afrika volt. Kínáltak belõle rövid és hosszúplatós változatot, kabinosat, 5 és 2 személyeset is. A kezdeti benzinmotorokat késõbb felváltotta egy Renault eredetű 1.9-es dízelmotor, sõt 4 kerékhajtással is megvehetõ ez a típus, hiszen jelenleg is a kínálatban van a Logan mellett.

Az 1410-es leszármazottja volt a Dacia Sport nevű autó, amely tulajdonképpen egy 2 ajtós kupé volt az 1410-es motorjával, de annál 20 cm-rel rövidebb hátsó résszel.

Dacia 1410 Sport - 1981


Dacia 1410 Sport - 1988



A nyolcvanas évek végén a Dacia vezetõsége szeretett volna egy olcsó, kisméretű és kis fogyasztású városi autót is felvenni a gyártmánylistára. Ez lett a Dacia Lastun, amelynek 449 ccm-es motorja mindössze 3.5 literes átlagfogyasztással büszkélkedhetett, miközben a 23 lóerõs motor akár 110 km/h-ás sebesség elérését is lehetõvé tette. 1989-ben ennek a gyártását is befejezték.

Dacia Lastun


Lastun-vicc: A kis Lupescu utazik hátul a Lastunban, és elõreszól édesapjának:
- Apa, ez jobbra a kínai nagy fal?
- Nem fiacskám: a járdaszegély.


A kilencvenes évek közepén már nem halogathatták tovább az 1300-as sorozatnál újabb és korszerűbb modell bevezetését, ezért 1995-ben piacra dobták a Dacia Novát. Sajnos az a típus reménytelenűl korszerűtlen volt, fõleg ha összevetjük az akkori konkurens modellekkel.

Dacia Nova - 1993


Érdekesség, hogy még 1998-ban a mérnökök "összehoztak" egy egyterű változatot a Novából, ez lett a Nova Van. Talán jobb is hogy soha nem került gyártásba:

Dacia Nova Van - 1998


Dacia Nova Van - 1998


Ez az autó 2000-ig maradt gyártásban. 1999-ben elkezdõdött a Dacia újkori történelme, mert a Renault ekkor felvásárolta az idõközben a csõd szélén álló autógyárat. 2000-ben aztán rögtön neki is ugrottak a Novának és csináltak belõle egy minõségibb, már Renault alkatrészeket is felhasználó autót, a SuperNovát.

Dacia SuperNova


Ez volt a történelem elsõ, klímával is kapható Daciája! Ekkoriban a Renault már javában dolgozott a híres X90-es projecten, vagyis a Loganon. A tervek már készen voltak, de mielõtt 2004-ben megkezdték volna a gyártását, bemutatták a Solenzát, ezt a teljes egészében Renault felügyelet alatt áttervezett SuperNovát.

Dacia Solenza - 2003


Ebbe a modellbe már 1.4-es benzines Renault motor került (K7J), de rendelhetõ volt 1.9-es szívódízellel is, sõt, gyári könnyűfémkerekekkel is!

1999-tõl a Renault megkezdte a Logan tervezését és tesztelésének és gyártásának az elõkészítését. Mert bizony nem egyébért vette meg a Daciát, minthogy itt készítse el világautóját. Az elsõ skiccek még így ábrázolták az autót a rajzasztalon:

Logan a rajzasztalon 1


Logan a rajzasztalon 2


Logan a rajzasztalon 3


Logan a rajzasztalon 4


Logan a rajzasztalon 5


A rajzok után számítógépre került az egész, hiszen manapság a tervezõmunkák nagy része itt zajlik:

Logan a számítógépen


A Logan-t a legkülönfélébb üzemeltetési körülményeknek megfelelõ, legszigorúbb tartóssági teszteknek is alávetették. A Renault mérnökei 470 000 km-t tettek meg az autóval a Renault normandiai Műszaki Központjában, Aubevoye-ban, a "Grand Export", vagyis a nagy exportpiacokra szánt autók tesztelését szolgáló pályán. A pálya sajátossága, hogy az autókat háromszor nagyobb mértékben veszi igénybe, mint a szabványos európai utak, és semmitõl sem kíméli meg õket: por, kövek, átkelés vízfolyáson…

Logan rázkódásteszt 1


Logan a rázkódásteszt 2


Logan a macskakõteszt


Logan Twisted body teszt


Logan kavicsfelverõdésteszt


Logan nedvességtűrõ teszt


Logan porteszt


Logan ajtonyitás teszt


Logan hidegkamrateszt


Logan futóműgeometriateszt


Logan klímateszt Finnországban 1


Logan klímateszt Finnországban 2


Logan klímateszt Finnországban 3


Logan klímateszt Finnországban 4


Logan klímateszt Finnországban 5


Miután a Renault a kimerítõ tesztek után áldását adta a piacra dobásra, a Dacia legújabb modelljét, a Logant 2004 májusában nagy csinnadratta közepette bemutatták.

Dacia Logan a reflektorfényben


A motorpaletta kezdetben nem túl bõ, mindössze két egységet tartalmazott, egy 1.4-es és egy 1.6-os nyolcszelepes benzinest. A felszereltségi lista sem kápráztatott el senkit, az ára annál inkább. Ekkora méretű és ilyen árfekvésű autó nem volt még egy (és azóta sincs) a piacon. Az autó fõleg a román piacon tarolt de ahogy telt az idõ, egyre jobban megszerettette magát a vásárlókkal, annak ellenére, hogy az ütközési teszten csak 3 csilagot kapott.

***


2005 szeptemberében az autó egy modern, közös csöves dízel erõforrással gazdagodott egy Renault eredetű 1.5 dCi személyében. Sokaknak nyújtott és nyújt alternatívát ez az igazán takarékos változat. Rá egy évvel, 2006 szeptemberében átesett az elsõ ráncfelvarráson az autó, bõvült a felszereltség és a motorválaszték. Megszületett minden idõk legerõsebb sorozatgyártású Daciája, a 1.6 16v motorral felszerelt 105 lóerõs Logan.

105 ló ereje


Sok vevõt az tántorított el az autótól, hogy a csomagtere nem volt (és sajnos ma sem az) bõvíthetõ. Nekik és a nagycsaládosoknak, vállalkozóknak mutatta be nemrég a Dacia a kombi változatot, az MCV-t. Az autó rakodókapacitása rekord értékeket kínál: az 5 személyes változat 700 literétõl egészen a 2 személyes verzió 2350 literéig, ez utóbbi elsõsorban a Logan MCV figyelemre méltó variálhatóságának köszönhetõ. Hét utassal a fedélzetén a Logan MCV csomagterének térfogata még mindig közel 200 liter.

Dacia Logan MCV


2008 július elsején megérkezett az ötajtós Dacia, a Sandero, amelyet 2007 decembere óta Dél-Amerikában is forgalmaznak Renault jelvénnyel. A Sandero vezette be a Dacia új márkaarculatát is, amely leginkább az új emblémában testesedik ki. A Sandero Logan alapokra épitkezik és alkatrészeinek 70%-a megegyezik, a motorok is a szedánból kerülnek át, amely maga is kapott egy ráncfelvarrást, hogy belesimúljon az új arculatba.

Dacia Sandero


Az új Dacia Logan


Ilyen az új Daciák belseje


2009 nyarán aztán megindult a susmorgás egy új Dacia modellről, amelyről annyit lehetett tudni, hogy összkerékhajtással is megvásárolható lesz majd valamikor. Az első, az autót a teljes valójában ábrázoló képek július elején kerültek ki, de még ezeken sem volt látható a Duster felirat, merthogy ezt a nevet kapta a keresztségben a román SUV. Októberben aztán az utastere is feltárult, 2009 decemberében pedig jó minőségű képek is felkerültek az Internetre. 2010 márciusában aztán Genfben hivatalosan is bemutatták a Dacia Dustert:





Van fronthajtásos és összkerekes kivitele is, amit a Dacia 4x2 vagy 4x4-ként emleget. Háromféle motor rendelhető, az alapmodell a 85 lóerős 1.5 dCi, de felárért választhatjuk ugyanennek a motornak a 105 lovas kivitelét is. Benzinhívőknek lesz egy 110 lóerős egyhatos is a kínálatban. A Duster 4.31 m hosszú, és 1.82 m széles, hasmagassága kereken 200 mm, első terepszöge 30, míg a hátsóé 35 fokos. Mindegyik motor társítható a fronthajtáshoz vagy a négykerékhajtáshoz, igény szerint. A Nissan eredetű 4x4-es hajtás könnyű vezethetőséget biztosít a Dusternak, amelyet tovább növel a mindössze 1.280 kg-os önsúly (4x2: 1.180 kg!). A terepes rendszernek három kapcsolható állása van: Auto, Lock és 4x2. Auto üzemmódban nevéből adódóan a rendszer saját maga osztja a nyomatékot a négy hajtott kerék között, attól függően, hogy melyik keréken csökken a tapadás, alapértelmezetten csak az első kerekek hajtottak. Az elektromágneses nyomatékelosztó Lock állásban 50-50 százalékban osztja a nyomatékot a két tengely között, míg négyszerkettőben csak az első kerekek hajtanak. A Duster csomagtartója 475 literes, amely a hátsó ülések előrehajtásával 1.600 literig bővíthető. A Duster alapáron két frontlégzsákkal érkezik a szalonokba, amelyeket överőhatároló és övfeszítő egészít ki rendelhető oldallufikkal. A fékeket a legújabb, 8.1-es ABS felügyeli, amelyet elektronikus fékerőelosztó és vészfékasszisztens egészít ki. Az új Dacia terepjáró tavasztól lesz megvásárolható Európában, elsőként Törökországban, Marokkóban és Algériában, egyelőre ismeretlen árakon. 2010 júniusától megkezdik az árusítását Ukrajnában és a Közel-Keleten (Izrael, Jordánia, Szíria és Egyiptom) is. 2011-ben Brazíliában és Oroszországban is gyártásba kerül Renault emblémával. A Dustert ugyanúgy Romániában gyártják mint a többi Daciát és úgyanúgy 3 év vagy 100.000 km-es garancia vonatkozik rá. Sajnos az autó továbbra sem kap galvanikus korrózióvédelmet, ellenben több ponton megerősítették az alvázat és a kavicsfelverődés ellen különleges védelemmel látták el, a vezérlőelektronikákat pedig elszigetelték a nedvességtől.

© daciaklub.hu
Minden védjegy © a tulajdonosaiké, minden más tartalom © a Daciaklub.hu közösségé! Dacia Klub Magyarország ©2005-2017 E-mail: -Email- Klikk!