A Dacia tudásbázis
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:



[ ]
Elektromos Sandero a szlovénoktól
Hírt adtunk már arról, hogy a bukaresti egyetem mérnökei, mérnök szakos hallgatói elektromos-hibrid autó projecten dolgoznak és egyesek tudni vélik, hogy maga a Dacia gyár is végez ilyen irányú fejlesztéseket, persze nagy titkolózások közepette. Ennek ellenére az elektromos hajtás iránti tudásszomjunkat most mégis ki tudjuk elégíteni, igaz nem a gyártól kapott információkkal, de mégis innen, a "szomszédból". Egy ügyes szlovén villamosmérnök, Andrej Pečjak tervezte és kivitelezte azt a Sandero alapú járművet, amelyből kidobta az 1.4-es benzinüzemű motort, és a helyére ültetett egy elektromos, akkumulátoros hajtóművet. Az Elektro Sandero tehát nem hibrid, hanem tisztán akkumulátoros üzemű! A koreai gyártmányú LiPo4-es (lithium phosphate) akkumulátorok 3,7 V-os feszültségüek, 240 Ah-sok, súlyuk alig 4 kg! A telepcsomag ára megközelítőleg 600 euró. Maga a motor 30 kW-os teljesítménnyel (400 A) bír. Az AMS német autós szaklap el is vitte egy tesztre, összehasonlítva egy dízel (68 lóerős dCi) Sanderóval a költségeket, egyben letesztelve a hatótávolságot. Az autó képes folyamatosan tartani a 100 km/h-ás sebességet, önsúlya 1.150 kg, 50 km/h-ás sebességre villámgyorsan felér, a németek kíméletes autózással 391 km-t tudtak megtenni, mire lemerült az akksi, amelyet természetesen otthon bármikor feltölthetünk. Az autó árát is beleértve az átalakítás költsége megállt 25.000 euróban. Gratulálunk ehhez a remek munkához és most már nagyon kíváncsiak vagyunk mit alkot ezek után a Gyár.






Írta Indy - 2012 július 31 kedd - 10:00:57 Nyomtatóbarát változat
Hozzászólás
Írta freeware - 2012 július 31 kedd - 17:02:03
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2010 június 25 péntek - 17:01:44
Hozzászólás: 22
Ez a hatótáv tuti elírás, vagy maximum 30-cal mentek lejtőn lefele.
Írta Indy - 2012 augusztus 01 szerda - 13:20:19
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól


Hozzászólás: 2387
Pedig ennyit írnak.
Írta willmenn - 2012 augusztus 01 szerda - 17:57:50
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól


Hozzászólás: 143
Kérdés, náluk mit jelent a kíméletes autózás?
Ha simán, kímélet nélkül (Mármint normális haladással, 90km/h 2-3 személlyel) 200km kibír akkor részemről tetszene!
Mond meg ami kikívánkozik belőled, nehogy belebetegedj! Én is ezt teszem, már amikor merem.
Írta petru - 2012 augusztus 03 péntek - 06:54:44
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 14:11:09
Hozzászólás: 356
Klikk!
Érdemes megnézni. A Smartnál és a Sanderonál a "tehnicki podaci" a műszaki adatokat adják, angolul.
Miért éppen 391 km a hatótávolság? Ennyit tettek meg vele, horvát ujságírók jelenlétében, a Bled-Zadar vonalon. Ketten benne, plusz valami hegymászó-felszerelés. A kíméletes autózás azt jelentette, hogy az autóúton 90-nel mentek. Mögöttük ment a dízel Sandero, nem tudom hogy jól értettem-e, 4,35l/100km fogyasztással (?).
A váltó bent maradt, működik. A csomagtartó, ha jól értettem, érintetlen.
Ha valamit le kell fordítani szlovénről, szerbhorvátról, itt vagyok.
Írta Indy - 2012 augusztus 03 péntek - 07:04:53
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól


Hozzászólás: 2387
Petru, köszönöm a megerősítést és a felajánlást! Már pont keresni akartam valakit, aki nálam jobban érti...

Írta Zolko - 2012 augusztus 03 péntek - 20:41:32
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2007 július 29 vasárnap - 00:06:45
Hozzászólás: 167
A 25.000 eurós összköltség csak nekem tűnt fel? Nem sok ez egy "kicsit" ahhoz hogy megérje?

Írta petru - 2012 augusztus 04 szombat - 02:55:36
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 14:11:09
Hozzászólás: 356
PL. a BMW 420 "megeri"? Erdekes, ahogy egy villanyauto szoba kerul, sokan azonnal a kalkulatorukat rantjak elo, szamolva a fillereket. Miert nem szamolgatjuk MINDEN AUTONAL hogy "megeri-e"? Ha ezt a Sanderot osszahasonlitjuk neves markak villanyautoival, melyek hatotavolsaga messze lemarad, az egy kicsit osszehasolithatobb.
Írta Zolko - 2012 augusztus 05 vasárnap - 21:49:54
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2007 július 29 vasárnap - 00:06:45
Hozzászólás: 167
petru!

"Miert nem szamolgatjuk MINDEN AUTONAL hogy "megeri-e"?"

Hidd el számolgattam! ezért vettem Dacia-t!
Ja! És nem csak a villanyautónál számolgatok. Tudod számolás nélkül nehéz megmondani hogy megéri-e! Számoltam és megvettem a pénztárcám által megvásárolható autót. Úgy hívják: Dacia Logan.
Egy fillérrel sem tudtam volna többet áldozni autóra, még akkor sem ha azt mondják, hogy egy Bömös most csak 9.999.990 Huf mert akciós.

Egy 10.000 eurós autónál igenis sok a 25.000 euró még ha ebbe benne is van a kocsi ára. Még így is másfélszer annyiba kerül csak az átalakítás mint maga a járgány. Mi ez ha nem sok(k)?

Az meg hogy a BMW 420-ér megéri-e nagyon nem izgat mert magát a márkát sem tudom megfizetni (megkockáztatom) soha a büdös életbe, nemhogy az átalakítást!

A példád meg azért nem állja meg a helyét mert ha így nézzük akkor egy Porsche Cayenne árához képest olcsó pl a BMW X5. Akkor miért nem azzal rohangál mindenki?

Ha neked megéri alakíttasd át a verdádat. Nekem sok még másfélszer ennyit költeni rá, csak azért hogy konnektorból tankolhassak. Ráadásul még nincsenek meg eme üzemnek a feltételei. Mi történik a 391 km után? Becsöngetek a legközelebbi házba had dugjam má be a hűtő mellé az autót kicsit tölteni? Vagy viszek magammal pótakksit, úgy se drága?

Nem veszekedni akarok csak nem értem, hogy nem lehet sok egy Dacia tulajnak a 25.000 euró?

Írta Indy - 2012 augusztus 06 hétfő - 08:55:45
Válasz erre Válasz: Elektromos Sandero a szlovénoktól


Hozzászólás: 2387
Sok(k)?

Megtérülést számolgattál? Akár a benyáshoz, akár a dízelhez képest.

Írta petru - 2012 augusztus 06 hétfő - 06:05:57
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 14:11:09
Hozzászólás: 356
Persze hogy a Logan az ami megeri . De nem tudom, kaprazik-e a szemem, de mintha mas autokat is latnek az uton! Tehat veszik a tobbi autot is, Ki veszi? Aki nem szamolja hogy megeri-e. Vagy szamolja, de beszamit olyasmit is amit te meg en nem. Nekem nincs 10.000 eurom se autora, tehat "nem eri meg" egyik sem amelyik dragabb.
Nem a vevokrol van szo, hanem a sajtorol. Soha nem emlitik "megeri-e", KIVEVE ha barmilyenfele villanyautorol van szo.
A peldam "nem allja meg a helyet"? De meg mennyire. A BMW 420-rol irva, a cikk meg veletlenul se taglalja hogy megeri-e (egy autonal se taglalja), de a villanyautonal a fo kerdes hogy megeri-e! (Ez a "BMW 420" kb akarmelyik draga, az en szempontombol haszontalan autot jelentheti).
Mit jelent az hogy "Dacia tulaj"? Valami negativot?
Írta Zolko - 2012 augusztus 07 kedd - 22:50:12
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2007 július 29 vasárnap - 00:06:45
Hozzászólás: 167
Indy!

Elhiszem hogy megtérül idővel, de ha nincs egyszerre ennyi tőkéje az embernek akkor minden hiába. Vehetnénk már hibrid autókat is csak annyira drága hogy nem tudja a magamfajta ember megvenni még akkor sem, ha mondjuk tíz éves viszonylatban az lenne a költségkímélőbb.

petru!

"Dacia tulaj"? Valami negativot?

Nem jelent negatívumot és ezúton szeretnék bocsánatot kérni mindenkitől aki esetleg félreértette!
A Klub működését már szinte az indulásától figyelemmel kísérem (anno még Logan Klub) és még élénken él bennem a fórumozók hozzászólása, hogy miért is vettek Dacia-t. Ebből számomra akkor pontosan az látszott, hogy azok tették ezt (köztük én is) akik nem szeretnének vagy nem tudnak sokat költeni új autóra.
Lehet hogy eme régi beidegződés miatt gondolom, hogy még mindig ezen emberek veszik a Dacia-t.
Ezért írtam hogy: "nem értem, hogy nem lehet sok egy Dacia tulajnak a 25.000 euró?"

Írta Indy - 2012 augusztus 08 szerda - 07:41:20
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól


Hozzászólás: 2387
Zolko, értem én!

25.000 euróért senki nem fog Daciát venni. De ha beindul majd az igazi tömeggyártás, le fog menni az akkucsomagok ára és olcsóbb lesz az egész buli.

Írta Zolko - 2012 augusztus 08 szerda - 13:04:32
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2007 július 29 vasárnap - 00:06:45
Hozzászólás: 167
Tudjátok azért van ám az ár mellett egy csomó minden amiről nem írnak még.

Pl.:
- köztudott hogy idővel veszítenek erejükből az akksik ezért kíváncsi lennék, hogy kb. öt év múlva milyen a hatótávolsága,
- van aki télen nem használja az autót. Milyen hatással van ez az akksira,
- mi van abban az esetben ha, félig merült akksira töltenek rá mert akkor van rá lehetőség, vagy esetleg hagyják kisülni,
- utánfutó vontatás,
- előzni hogy lehet vele,
- mennyire dinamikus, nyomatékos?
...stb

Jó lenne ha a tesztek erre is fényt derítenének.

Indy, petru azért egy -t megérdemeltek!
[ módosítva 2012 augusztus 08 szerda - 13:05:52 ]

Írta Krogergo - 2012 augusztus 09 csütörtök - 01:25:47
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2006 augusztus 01 kedd - 18:40:26
Hozzászólás: 601
Magyarországon egy Kisbéri cég is csinált elektromos autót. Egy Skoda Fabia 1.4 TDI-ből. Az autót napi szinten használják Kisbér- Tatabánya, Kisbér-Győr között ha jól tudom, lassan már 1 éve. (amúgy ez a cég az egyik főszponzora és műszaki támogatója a győri egyetem által készített, sok versenyt, nemzetközit is, megnyert elektromos ,,járgányainak")
A 30kw-os motor saját fejlesztés (ez a fő profilujuk, évek óta hajó és csónak motorokat, szélkerék generátorokat, stb. készítenek)
A vezérlő elektronika és hozzá a programozói cuccok amerikai gyártmány, ami a neten is fellelhető, bárki számára megvásárolható.
Az akku pak 136V-os. Kapacitásáról nincs információm. De a mai legfejlettebb LiFe akkumulátorból épül fel. Erről azt kell tudni, hogy várható élettartama minimum 10 év lesz, jelentősebb teljesítmény veszteség nélkül. A hűtést az autó gyárilag kialakított (és ki nem szerelt) hűtő rendszere adja neki (és a villanymotornak is), a motortérben van elhelyezve. Töltése normál 230V-os hálózatról teljes lemerülés esetén kb. 7 óra. Ezt a fajta akkut bármikor lehet tölteni, nem kell kisütni, stb.
A megtehető hatótáv 300km körül alakul egy töltéssel, a feljebb is írt útvonalakon használva, klíma nélküli üzemben. Autópálya tempóban is képes a folyamatos haladásra.

Az átalakítás nagy vonalakban úgy történt (ahogy azt mások is szokták) hogy a motortérből csak a motort vették ki. Egy egyedileg gyárott közdarab segítségével a villany motort illesztették az eredeti kuplung házhoz-váltóhoz. E fölött van az akku a hűtéssel együtt. A motortérben bőven elfért még a vezérlő elektronika, és a beépített töltő. Az autó eredeti 12V-os elektromos rendszeréhez nem nyúltak, az maradt az eredeti, plussz a rendes akku hozzá. Az utastérben mindössze annyi a változás, hogy egy kb. 7-9 colos LCD kijelző van plusszban, erről olvashatóak le a villanymotor, akkumulátor adatok, egyfajta villamos fedélzeti számítógép, programozhatóak a funkciók, stb. Az autó össze többi része maradt a gyári. Tehát épp úgy megvan az ABS, elektromos kormány Servo, stb.
Ami az autó vezethetőségét illeti, ez a legnagyszerűbb!!!!! Aki tanult fizikát, az tudhatja, hogy a villany motornak már az elindulás pillanatában is hatalmas a nyomatéka, többszöröse, mint a gyári TDI motoré. Így pl. városban elegendő a 3. sebességi fokozatot használni. Elinduláskor kuplung benyom (az is maradt az eredeti hidraulikus), betesz 3. és már eszeveszettül gyorsul is. Mindegy, hogy 10 vagy 70km/h-val mész e. Tehát tulajdon képpen kezelhetőségre majdnem mint egy automata váltós autó. Gyorsulása pedig mint egy sportkocsié. Városban szerintem nincs ellenfél!

Menni sajnos nem mehettem az autóval. De közel 1 órát beszélgettem a tulajdonossal, és részletesen elmutatott mindent az autón. Illetve láttam már közúti forgalomban is az autót.

A lényeg a végére maradt. Az ára: Erre nem tudtak pontos összeget mondani, sok alkatrészt fejlesztettek, cseréltek, mire meglett a jelenlegi megoldás (és folyamatosan fejlesztik most is, softver, motor, stb.). Úgy 10millió Ft-ra becsülik az autó vételárával együtt. Csak az akku pakk 2.5 millió Ft volt. Nem pontos számítások alapján, csak saccra, egy 100db-os szériánál, ha a gyártótól motor nélküli autót tudnának venni, kb. 5.5-6 millió Ft-ra jönne ki a jelenlegi változat.

Saját vélemény: aki szereti az élményeket, újdonságot, és pénze is van rá, vegyen nyugodtan bármilyen elektromos autót. Igaz a környezetet nem biztos, hogy annyira óvja vele, ugyanis az áramot is elő kel állítani. Az autó felárát pedig jelenlegi üzemanyag árakon számolva, egy 1.4MPI-vel összehasonlítva még 250 000km-nél sem közelíti meg. És akkor még nem is hasonlítottuk össze egy modern LPG vagy CNG üzemű autóval. Ezekhez képest esélye sincs, hogy gazdaságos legyen! Ha pedig sok 10 év múlva (unokáink látni fogják?) még is ez fog elterjedni, és megfizethető árú technlógia lesz, napi használatra, akkor a töltésért fogunk annyit fizetni adókkal együtt (vagy többet) mint ma egy benzinkúton. Állam bácsi sosem fog rosszul járni. Meg ha a kőolaj elfogy egyszer, az arabok sem fognak visszamenni tevét legeltetni a sivatagba a mostani luxus-ból.
REKLÁM BETILTVA Aki szeretne továbbra is megtalál MUNKAIDŐBEN telefonon vagy itt a klubbon PÜ-ben (adatlapomon Privát üzenet), minden esetben kérek telefonszámot is, írásban nem tudok válaszolni mert tele a postaláda. Mindenkit hívni fogok amint időm engedi. Hozzászólásaim nagy része műszaki jellegű, és a felvetett problémákra segítség. Előfordul, hogy én árulok, vagy keresek valamit. Kéretik a HOZZÁSZÓLÁSAIMAT NEM SZÉT OFF-olni ( a fórumszabályzatnak megfelelően) az csak az épp aktuális hozzászólásban érintett(eknek) szól. Köszönöm!
Írta Sanyi - 2012 augusztus 10 péntek - 17:44:17
Válasz erre Elektromos Sandero a szlovénoktól

Regisztrált: 2005 december 04 vasárnap - 19:46:48
Hozzászólás: 242
Gergő mint mindig alapos, és tényszerű!
Én is ar áramáron morfondíroztam, és amíg itthon mindent megtesznek a környezetbarát áramtermelési teknológiák terjedése ellen, és büntetik a környezetvédelmi törekvéseket, sajna messze nem pálya a villanyotó. Az araboknak meg persze van annyi esze, hogy a jó magas olajtornyokra szélkereket szereljenek, hisz a sivatagban akkorra már csak a homok meg a szél lesz, de az bőven.
A patkánynak a denevér az angyal!

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Minden védjegy © a tulajdonosaiké, minden más tartalom © a Daciaklub.hu közösségé! Dacia Klub Magyarország ©2005-2018 E-mail: -Email- Klikk!