A Dacia tudásbázis
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:



[ ]
Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel
- 2010 október 19 kedd
szerzõ: Indy Szerzõk listája Nyomtatás tartalom pdf file létrehozása tartalom
kategória: Cikkek > Vegyes
Hozzászólás: 12
 8.0 - 1 szavazat -

Szeptember elején kerültünk kapcsolatba az ATC tuninggal, egy hazai vállalkozással, amely elsősorban személygépkocsik szoftveres teljesítménynövelésével foglalkozik, azaz tuningol. A klub tagjai előtt nem ismeretlen fogalom a szoftveres tuning, hiszen az őcsényi klubtalálkozón sokaknak, dízeleseknek és benzineseknek egyaránt szereltek be ún. tuningboxot, amely sokkal kevésbé kifinomult megoldás az ECU (motorvezérlő számítógép) közvetlen átírásánál. Az ATC elsősorban dízel Daciát szeretett volna tuningolni, lévén ez és az ATC combo kevésbé ismert felállás. Annyit el kell mondani, hogy ez a fajta tuning nem olcsóbb (értsd: drágább) megoldás a dobozosnál, így aztán valamilyen szinten érthető, hogy kevésbé volt (eddig) népszerű az olcsó autókat vásárlók körében. Ezúton is köszönjük tehát a felajánlott motortuningot, amelyet a klub alapelveinek és a sok éves gyakorlatnak megfelelően sorsolással osztottunk ki a tagok között. Cserébe annyit kértünk csupán, hogy a szerencsés nyertes jelenjen meg Budapesten az ATC-nél (még ha hazánk távoli részéről is kell elutaznia), legyen érvényes tagsági díj befizetése az idei esztendőre és vállalja, hogy tapasztalatait írásban, valamint autóját személyesen osztja meg a nagyérdeművel a következő klubtalálkozón. Bár a jelentkezők között volt dízel MCV is, a szerencse egy benzines autónak (és gazdájának) kedvezett, így Krogergo utazott fel a módosítás elvégzésére, amelyet profin dokumentáltunk is. Megérkezés után ráálltunk a görgős, számítógéppel vezérelt teljesítménymérő padra, hiszen mérés nélkül hiteltelen egy tuningos beavatkozás. Gergő autója benzin-gázüzemű, így aztán célszerűnek ígérkezett, hogy mindkét (alap)állapotot megörökítsük.



A Logan két helyen is kipányvázták, így biztonságos, senki nem szeretett volna egy falnak rohanó Daciát látni a műhelyben. A fékpadhoz csatlakoztatott számítógép segítségével megmértük az autó gyári teljesítményét, először benzinüzemben, majd utána gázzal etetve azt:


Az egyhatos Logan MPI papíron 90, valójában 88 lóerős, de az első mérés alkalmával ennél többet, 93,5 lóerőt mértünk benzines üzemben, ami meglehetősen jó érték egy valaha szebb napokat látott, több mint 160.000 km-t futott autótól. A grafikonon világoskék/citromsárga színek jelzik a 95 oktános benzines mérést, alatta pedig sötétkék/okkersárga színekkel az alap gázüzemmódot. A pad veszteségét leszámolva a korrigált teljesítmény 96,5 lóerő!

Munkában a számítógép


Az alapmérések után érkeztünk a munka érdemi részéhez, a tuninghoz. A régebbi Daciák ECU-ja fehér folt volt az ATC számítógépe számára, ezért tettek egy próbát, előszőr az ECU kiolvasására. Azért írom a régebbit, mert mielőttünk pár nappal egy 86 lovas dCi Duster gond nélkül távozott 124 lóerővel a műhelyből. A laptopot a kesztűytartóban lévő OBD csatlakozóhoz kapcsolva azonban jelentkezett az első probléma: a szoftver nem tudott kommunikálni az ECU-val, jött a hibaüzenet, hogy Unrecognised ECU, azaz ismeretlen egység.



Ritka eset, meg kell hagyni, de talán megbocsájtható egy olyan, viszonylag ismeretlen márkánál, mint a Dacia, hogy a fejlesztő cégek nem gyúrtak rá az OBD-n keresztüli kommunikációra. De sebaj, szerencsére Gergőnél volt tartalék ECU (mindenre készült), így abba betekintést nyerve érkezett a megoldási javaslat: ECU ki, tárolóchip le, epromolvasóba be és gyíá! (OBD ide vagy oda, a megfelelő alapszoftver természetesen létezik az összes Renault motorhoz).
Mint utólag kiderült, valószínűleg van olyan eszköze az ATC-nek, ami kommunikálni tudott volna a Logan ECU-jával az OBD-n keresztül, de éppen nem volt bent a műhelyben a próbák alatt, így a jövőben egyszerűbben megoldható a beavatkozás az ezen írás hatására kedvet kapó klubtársak számára

Így került sor ezekre a műveletekre:




Gergő kiszerelte a motorirányító Siemens Sirius típusú dobozt az akkumulátor mögül, majd jöhetett a burkolat óvatos lefejtése és a nyák kiemelése:



A nyomtatott áramköri lap tulsó felén található az AMD gyártotta eprom, benne a nagy titokkal, a gyárilag beleégetett vezérlőszoftverrel. A történethez tartozik, hogy az OBD-n keresztül történő adatfeltöltésnek is van némi kockázata, bármikor leállhat a kommunikáció és akkor annyi a chipnek, legalábbis csak az eprom fizikai kiemelésével javítható. Az ECU egyébként minőségi darab, márkás elektronikai alkatrészekből összepakolva, a processzora Infineon gyártmány, ezen egyik autógyár sem spórol(hat).

A nyák tulsó fele

Ahhoz, hogy feltölthessék az új szoftvert, ki kellett forrasztani a chipet a helyéről, amit az ATC ügyes és biztos kezű szakembere meg is tett, igaz, megkért bennünket hogy a művelet alatt hagyjuk magára. Íme az eredmény, tiszta munka:

Az AMD eprom hűlt helye

Chip az asztalon, írásra várva

A sorban következő művelet az új vezérlőprogram feltöltése a kiforrasztott lapkára, ezt egy speciális, jó minőségű berendezésre bízzák az ATC-nél, erre a kütyüre:




De ez már titkos epizód a tuningvilágban, így a következő bő egy órát házon, akarom mondani műhelyen kívül töltöttük: elmentünk vacsorázni. A szoftver átírása és feltöltése kb. másfél órát vett igénybe, majd következhetett a pados teljesítménymérés, nézzük sorban az eredményeket (az első képen alant a visszaforrasztott eprom látható):



Első mérés, a benzines eredeti és a már tuningolt állapot összehasonlítása:



Második mérés, a gázos eredeti és a gázos tuning összehasonlítása:



Harmadik összehasonlító grafikon, a tuningolt benzin és gázüzemmódok összehasonlítása:



Negyedik összehasonlító grafikon, a tuningolt gázüzem és az eredeti benzinüzem összehaonlítása:


Természetesen a egy kivételével az összes grafikonon a benzinüzem került ki győztesen a gázzal való összehasonlításkor, már ami a nyers erőt illeti.

Összefoglaló táblázat

A száraz adatok után következzék Gergő beszámolója, akit a táblázatok megtekintése előtt felkértek egy gyors próbakör után a véleményalkotásra, majd utólag részletesen is beszámolt az érzéseiről, tapasztalatairól, íme:

Először gyorsan szeretném azzal kezdeni ,,mondókám”, hogy a többségre tekintettel nagyrészt benzinnel lett próbálgatva a gép először, és hazafelé úton is. De nyilván kipróbálásra került LPG-vel is a helyszínen. A műhelyből kigurulva amíg én a teszt köröket róttam, addig a tunerek és Indy a mérés előtti és utáni grafikonokat hasonlítgatták. Ezeket nekem direkt nem mutatták meg előre, csak ők hárman tudták az eredményeket, és várták, hogy én is arról fogok e beszámolni, érzem e, ami a papíron van. Visszatérve én vigyorogtam, aztán megmutatták miért.
Első kellemes meglepetésem rögtön az elindulásnál volt. A beavatkozás előtt sajnos az 1.6MPI-m elinduláskor erősen hajlamos volt a lefulladásra. Ahol az 1.4MPI-vel gázadás nélkül csúsztatott kuplunggal arrébb lehetett gurulni, nekem ott ennél is gázt kellett adni. Ez részben a már kopott kuplung szerkezet rossz ,,adagolhatósága” miatt van, a másik része ,,örök rejtély” mert minden (szó szerint) ki van cserélve az autóban. Szóval a fulladásos betegsége szinte teljesen megszűnt, köszönhetően a plusz nyomatéknak. Ezt követően több sebességi fokozatban is intenzív kigyorsításokat végeztem, gyakran leszabályozásig:

- Az indulást kivéve 2000-es fordulatszámig gyorsításokkor én nem tapasztaltam érezhető változást.
- 2000-3000-es fordulat között viszont már érezhetően élénkebb, jobban reagál a gázadásra.
- Minél jobban nő a fordulatszám, annál inkább érezni a különbséget. 3700-as fordulat környékén pedig egy ,,hátbarúgós” érzés tapasztalható, ami kb. 4800-as fordulatszámig rendületlenül tart. Ott tényleg úgy elkezd húzni az autó, hogy eddig ilyet Daciában még nem tapasztaltam (Dci-ben sem)
- 5000 fölött véleményem szerint nincs értelme tovább pörgetni. Ott is szépen megy még, de az előtte lévő ,,bumm”-hoz képest hagy el az ereje.

A benzinpazarlás után következett a környezetkímélőbb gáz üzemmód. A benzin üzemhez hasonlóan épp úgy érzékelhető volt itt is a teljesítmény növekedés a kiindulási állapothoz képest. Viszont a benzinhez képest olyan, mint ha még kb. plussz 200kg.-os súly lenne az autóban. Gáz üzemben az autó pár %-al gyengébb mint benzinnel üzemeltetve, ez fizika, mindenki tudja. Viszont a tuning előtti állapotnál ez szinte észrevehetetlen volt. A chiptuning után viszont mindkét üzemben érezhetően nőtt a teljesítmény. De a %-os eltérésnek köszönhetően így már érezhető különbség lett a benzin és az LPG között.

A világ nem csak száguldásból és gyorsításból áll (már én is rájöttem, nem súgták) így jöjjenek a közúti tapasztalatok:
Az 1 héttel ezelőtti tuning óta sajnos futásteljesítményemhez képest nem sok, csak 500km lett megtéve az autóval.
Városi használatban lámpától-lámpáig fürgébb lett az autó. Ha valahol pl. az én sávom fog elfogyni, nem kell görcsölnöm és padlógázt nyomnom, hogy beférjek, így kényelmesen a sor elejére kerülök. 45-50km/h-tól ha a szükség úgy hozza, 3. sebességi fokozatban nagyon el lehet húzni, megy mint a mérgezett egér.
Nem éppen egészséges a motornak, és barbár aki így használja, de gondoltam még egy féle képpen is leellenőrzöm a többletnyomatékot. A tuning előtt 5.-ben sík úton 48km/h-nál kezedett el rángatni, most kb. 36km/h-nál. Lakott területen én óra szerint 55km/h-val szoktam menni. Eddig legtöbbször 4.-ben. Így rugalmasabb volt, és kevesebb volt a pillanatnyi fogyasztása a fedcomp szerint. Most már viszont simán bírja az 5.-et a többletnyomaték miatt, és így kevesebbet is fogyaszt a fedcomp szerint.

Országúti használatban jelentősen csökkent a visszaváltások száma. Előtte ha utolértem valamit, ami ment pl. 70km/h-val, akkor 3.-ba kellett visszarakni, ha normális sebességkülönbséggel akartam megelőzni. Aztán közben 4.-be felváltani, főleg, ha nem egy járműről volt szó, majd az előzés befejezését követően 5.-be vissza. Ez elég sok időt vesz el, és mint tudjuk az előzés az egyik legveszélyesebb manőver. Ma már ugyanezt kényelmesen 4. sebességi fokozatban végig tudom csinálni, majd ha visszatértem a sávomba, akkor kapcsolok csak 5.-et. Ha pedig olyant érek utol, aki minimálisan megy lassabban mint én, akkor már vissza sem kell kapcsolnom. Autópálya használat azóta csak annyi volt amíg Bp.-ről Győrbe jöttünk, kb. 110km. (keveset dolgoztam a héten:) ) Ennek az első kb. 1/3-át én, a második 2/3-ad szakaszt Indy vezette le. 150-160km/h-ra nagyon könnyen és gyorsan felgyorsul az autó. A 150km/h utazósebesség az emelkedőkön is tartható vele. Ilyenkor azért jól jönne egy füldugó. Ami öröm számomra, hogy eddig az M1-es durvább emelkedőin jelentősen vesztett az autó a sebességéből, most viszont gond nélkül tartja. Sőt egyes helyeken jól ,,rátaposva” még gyorsul is.

Sokan kíváncsiak gondolom a fogyasztási adatokra is, az ígéretek szerint ennek is csökkennie kell. Sajnos erről viszont nem tudok egyenlőre reálisan és korrekten beszámolni, több okból is. Nem úgy használom az autót, mint előtte. Egyrészt még friss a dolog, így próbálgatja-nyomja is az ember neki. Az elmúlt egy hétben jóval hidegebbre fordult az idő. A héten nem kellett messzebbre mennem, így rövidebb távokon, sok hidegindítással használtam az autót, nagyrészt lakott területen belül. Mindezeket a negatív tényezőket figyelembe véve szerintem a 8.1 L/100 nem rossz érték. Valószínűleg 9 L/100km feletti lenne az érték a chip átprogramozása nélkül, az eddig tapasztalataim alapján.

Összegezve tehát nagyon megérte elvégeztetni ezt a beavatkozást, örülök, hogy én lehettem a szerencsés nyertes. Teljesült az a titkos vágyam is, hogy amekkora teljesítményt elvesz a klíma és a gázüzem, azt pótolja az ATC chiptuning-ja. Bevallom, az elején azért elég szkeptikusan álltam hozzá, műszaki ember lévén azt gondolva, hogy ezzel úgy sem lehet ,,csodát” tenni, mint egy turbodiesellel. Persze ettől egy 1.6-os szívóbenzines autó még nem lesz sportkocsi. De a változás elismerésre méltó, és jelentősen érezhető! Össze sem hasonlítható egy tuningboxal vagy más kacattal ami plusz LE-ket ígérget.

A grafikonokat jobb felbontásban az ATC idevonatkozó blogjában tekinthetitek meg.

Köszönjük a felajánlást az ATC Tuning Kft-nek!
Hozzászólás
Írta Krogergo - 2010 október 19 kedd - 08:47:53
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2006 augusztus 01 kedd - 18:40:26
Hozzászólás: 605
Köszönöm az ATC tuningműhelynek a beavatkozást!
Továbbá köszönöm Indynek, hogy megszervbezte ezt a klub számára, külön öröm, hogy én nyertem. Azt is köszönöm, hogy eljött velem az ATC-hez, és segített dokumentálni a dolgokat, cikket írt-szerkesztett.

A beszámolómat amikor írtam, azóta még 350km-t mentem, tehát összesen a tuning óta kb. 850km került az autóba. Véleményem változatlan, azóta is rendesen húznak a ,,lovak" A fogyasztásról is vannak adataim már. Bevallom, ebben nem tapasztaltam jelentős csökkenést. A mínusz 2-3 deci sok mindennek betudható. Az is igaz viszont, hogy habár nem száguldozom, de gyorsításokkor kihasználom a többletet, amihez nyilván üzemanyag is kell.
Akinek kedve és pénze van hozzá, annak én csak ajánlani tudom! Egy tuningbox ehhez képest semmiség!
REKLÁM BETILTVA Aki szeretne továbbra is megtalál MUNKAIDŐBEN itt a klubbon PÜ-ben (adatlapomon Privát üzenet) vagy Messenger-en: Krogergo Medianav Loganos, minden esetben kérek telefonszámot is, írásban nem tudok válaszolni mert tele a PÜ kimenő postaláda. Mindenkit hívni fogok amint időm engedi.
Írta zulu2001 - 2010 október 19 kedd - 10:29:26
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2008 május 09 péntek - 01:17:59
Hozzászólás: 41
Halihó!
Gratula, esz a penész? Lehet hogy megint át rohantam a cikket, mennyi ideig tartott a beavatkozás? Illetve mennyi ideig kellett volna tartania ha klappol minden? Ths
Zulu

Írta Indy - 2010 október 19 kedd - 11:56:52
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel


Hozzászólás: 2391
Zulu, a fent leírt művelet 16:20-tól ~19:10-ig tartott. Ha nem kell forrasztani, akkor egy órával hamarabb megvan.

Írta zulu2001 - 2010 október 19 kedd - 12:55:12
Válasz erre Válasz: Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2008 május 09 péntek - 01:17:59
Hozzászólás: 41
Ths, az nem rossz a leírás alapján legalább 1/2 napos beavatkozást sejtettem.
Zulu

Írta pufi05 - 2010 október 19 kedd - 17:27:47
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2007 április 01 vasárnap - 14:42:57
Hozzászólás: 61
Gergő ugy h te most már legközelebb semmilyen sorsoláson nem vehetsz részt :
De grat különbem
KYW-344
Írta tárkányi - 2010 október 19 kedd - 21:53:19
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2007 július 06 péntek - 13:22:36
Hozzászólás: 118
Gratulálok Gergőnek a tuninghoz!

Nekem is ilyen van, persze egy itthoni cégtől, ugyanazokkal a jobbulásokkal. Még nem mérettem le, mert nem tartottam fontosnak a számokat, inkább a tapasztalat volt fontosabb. Az enyém picit többet fogyaszt azóta, DE azért, mert indulásnál gyakran lepadolom a gázt (nem pörgetem ki, egyszerűen szeretem azt a "hátbaverés" érzést. Ez 100 km-ként kb. 0,5-1 liter, de nekem megéri. Ha illedelmesen viselkedek, akkor százon mínusz egy liter, de oda az élvezet. Én az élvezetért tuningoltam. Megéri!
Írta kondorbp - 2010 október 19 kedd - 22:14:27
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2007 október 21 vasárnap - 02:48:48
Hozzászólás: 57
Gratulálok! Jó dolog az ilyesmi.
Nekem a tuning box van. Nagyon jó. Sokkal olcsóbb, de lehet, hogy az ATC a jobb. Jó lenne összehasonlítani a boxot az ATC-vel.
Javaslom, hogy az ATC csináljon egy ilyen vizsgálatot a gépemen (ingyen), hogy mit tud az én kocsim 1. tuningbox-szal és 2. Box nélkül 3. Tuningbox-szal és ATc-vel és4. Csak ATC-vel.
Biztos, hogy megéri bármilyen jó tuningolás. Az enyim is már visszahozta az árát. Többszörösen is a 2 év alatt. És sokkal jobb és biztonságosabb az autó is.  8.0
Szívesen segítek neked banki ügyekben, ha írsz vagy hívsz, mert bankban dolgozok. kondorosiz@gmail.com
Ha rám jelzel és kiírja a számot, akkor visszahívlak. Hívj bátran!
06 - 70 / 618 - 2474, -Email-
" Gazdaságos és racionális választás, sznobizmus nélkül : Logan 1,5 dci Logan "

Írta Indy - 2010 október 20 szerda - 09:09:01
Válasz erre Válasz: Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel


Hozzászólás: 2391
Kondorbp: javaslom olvasd el ezt:

Klikk!


Írta freeware - 2010 október 20 szerda - 12:21:32
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2010 június 25 péntek - 17:01:44
Hozzászólás: 22
Az a plusz 10 Nm ennyit jelent? Nagyjából mennyiből jön ki ez a tuning?
Írta freeware - 2010 október 20 szerda - 13:12:14
Válasz erre Válasz: Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2010 június 25 péntek - 17:01:44
Hozzászólás: 22
Közben megtaláltam az árát. Ha szerzek ilyen ECU flashert, (Ebayen van bőven, elég olcsón kb 20e lenne) akkor ezt otthon is meg lehet csinálni nem? Írható ami alapból benne van a kocsiban, vagy csak eprom cserével oldható meg?
Írta Krogergo - 2010 október 20 szerda - 13:40:59
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2006 augusztus 01 kedd - 18:40:26
Hozzászólás: 605
Ha olyan egyszerű lenne, akkor nem hiszem, hogy valaki 10 milliókat ruházott volna be műhelyre, teljesítmény mérő padra, műszerekre, gépekre, szerszámokra, softverekre.
Persze maga az eprom írás nem nagy dolog. De a hasonlat kedvéért: Attól, hogy valaki tud írni, még nem lesz belőle regényíró, költő, stb.

Ha valakit konkrétan érdekel, az a legegyszerűbb, ha telefonon kér ajánlatot. Honlapjukon megtalálható az elérhetőségük. Más az ára a benzinesnek, és más a dieselnek. És ha jól tudom ( ? ) az utánam következő 3 Dacia klubtagnak még jelentős kedvezmény jár.
REKLÁM BETILTVA Aki szeretne továbbra is megtalál MUNKAIDŐBEN itt a klubbon PÜ-ben (adatlapomon Privát üzenet) vagy Messenger-en: Krogergo Medianav Loganos, minden esetben kérek telefonszámot is, írásban nem tudok válaszolni mert tele a PÜ kimenő postaláda. Mindenkit hívni fogok amint időm engedi.
Írta freeware - 2010 október 20 szerda - 20:25:59
Válasz erre Az ATC-nél jártunk egy 1.6 MPI-vel

Regisztrált: 2010 június 25 péntek - 17:01:44
Hozzászólás: 22
Ok, köszi. Mondjuk ez kicsit rizikósabb mint egy alaplapi bios frissítés, vagy az LG tévék firmware átírása, de lényegében ugyanaz. Csak itt nem megy sima usb kábellel:(
Gratulálok egyébként az autóhoz, használd egészséggel!

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Minden védjegy © a tulajdonosaiké, minden más tartalom © a Daciaklub.hu közösségé! Dacia Klub Magyarország ©2005-2019 E-mail: -Email- Klikk!